درباره وبلاگ


به وبلاگ ما خوش آمدید. ما دانش آموزان مدرسه ی رهیار هستیم. امیدواریم از وبلاگ علمی ما لذت ببرید.
آخرین مطالب
پيوندها


<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 13078
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


Alternative content


...
دانستنیها ی ششم
مطالب کلاس پنجم و ششم از مدرسه ی رهیار




 

الکتریسیته برگرفته شده از کلمه الکتروکوس است که نام یونانی نوعی ماهی‌ست، که قادر به ایجاد شوک الکتریکی می‌باشد. تاریخ الکتریسیته به ایران و بین‌النهرین باستان در دوره اشکانیان برمی‌گردد و اولین باتری اختراع شده را به اشکانیان نسبت می‌دهند که به خاطر محل یافتش به باتری بغدادی شهرت یافته‌است.[۲][۳]

 

الکتریسیته امروزی، توانایی‌های خودش را بیشتر مدیون زحمات فیزیکدانانی همچون،

الساندر ولت، آندره آمپر، نیکلا تسلا، جرج سیمون اهم، مایکل فارادی و توماس ادیسون است. در برگه ۳۲ از نسک "المعرب من الکلام الاعجمی علی حروف المعجم" نوشته منصور الجوالیقی، ۵۴۰-۵۶۰ هجری، دمشق آمده‌است که: برق از ریشه پهلوی فرک [فره] (به معنی انرژی و نیرو و روشنایی) می‌باشد.

 

 

 



سه شنبه 17 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:23 ::  نويسنده : آیدین موسوی-محمّد شیبانی-شایان فرقانی

 

]است که با زخمه نواخته می‌شود. تار در ایران و برخی مناطق دیگر خاورمیانه مانند افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان و ارمنستان و گرجستان و دیگر نواحی نزدیک قفقاز برای نواختن موسیقی کلاسیک این کشورها و بخش‌ها رایج استواژه تار خودش در فارسی به معنی رشته است. هرچند که ممکن است معنی یکسانی در زبان‌های تحت تاثیر فارسی و یا دیگر زبان‌های ایرانی تبار مثل کردی داشته باشد. این باعث شده است که کارشناسان ایرانی بر این باور باشند که تار ریشه مشترکی میان همه اقوام ایرانی تبار در جایی که از سوی ایرانیکا با قاطعیت به نام قاره فرهنگی ایرانیان نامیده شده دارد.

در گذشته تار ایرانی پنج سیم (یا پنج تار) داشت. غلامحسین درویش یا درویش خان سیم ششمی به آن افزود که همچنان به کار می‌رود.

تار

تاریخچه تارتار در لغت ایرانی به معنی زه، سیم و از لحاظ ساز شناسی از گروه سازهای زهی مضرابی است.[۱۱] بنابر روایتی تار از زمان فارابی(حدود سال ۲۶۰ هجری – سال ۳۳۹ هجری) موسیقیدان معروف ایرانی وجود داشته و بعد از وی توسط صفی الدین ارموی و دیگران به سمت کمال پیش رفته است . بر این اساس نمونه سلف تار مربوط به عهد صفوی ( سال ۱۰۸۰ هجری ) در تصویر بالا مربوط به نقاشی های کاخ هشت بهشت اصفهان [۱۲] مشاهده می شود .[۱۳] دو تصویر که یکی در سال ۱۷۷۵ میلادی و دیگری در سال ۱۷۹۰ میلادی در شیراز از تار نقاشی شده است نشان می‌دهد نواختن این ساز در دورۀ زندیه در شیراز متداول و مرسوم بوده است. با این همه، نام نوازندۀ مشخصی از این ساز در منابع دورۀ زندیه دیده نمی‌شود و از این‌رو، احتمالاً این ساز در آن دوره نام دیگری داشته است.[۱۴]ساز ِ تار با شمایل و مشخصات کنونی (کاسه و نقاره شبیه به دل روبروی هم، با دسته‌ای متصل دارای ۶ سیم طبق تصویر بالا) از زمان قاجار دیده شده است. مرتضی حنانه (استاد موسیقی ایرانی) در کتاب گامهای گمشده، تار را ساز ملی ایرانیان میداند.[۱۵] مرحوم روح الله خالقی (استاد موسیقی ایرانی) در کتاب سرگذشت موسیقی می‌گوید: ساز (تار) بهمراه نام سازهایی دیگر در شعر فرخی سیستانی شاعر ایرانی (۳۷۰-۴۲۹) ذکر شده است (هر روز یکی دولت و هر روز یکی غژ * هر روز یکی نزهت و هر روز یکی تار).[۱۶] ساز تار ساخته و پرداخته ذوق ایرانی است (منحنی و قوس‌هایی که در ساخت تار دیده می‌شود در خوشنویسی و نقاشی و مینیاتور و معماری ایرانی جاری و ساری است) و طی سالهای متمادی کامل و کاملتر گشته است.[۱۷]آخرین اصلاحات توسط درویش خان استاد موسیقی ایرانی(۱۲۵۱تهران_۲ آذر ۱۳۰۵تهران) با افزودن سیم ششم جهت تکمیل و وسعت دامنه صوتی تار انجام پذیرفته است. تار دارای ۲۸ پرده است (یعنی کمتر از سه اکتاو). آخرین الگوی منحصر بفرد ساخت تار نیز متعلق به سازگر مشهور ایرانی استاد یحیی دوم(۱۲۵۴-۱۳۱۰ه. ش) می‌باشد چه به لحاظ شاخص فنی و چه از لحاظ ذوقی همچنان که گره چوب را به شکل متقارن روی کاسه تار (در اصطلاح چهار گل) طراحی مینموده است. جنس چوب کاسه تار از درخت توت، دسته آن گردو می‌باشد.



جمعه 13 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 17:38 ::  نويسنده : آیدین موسوی-محمّد شیبانی-شایان فرقانی

بیش ترین تعداد جانوران دنیا را بی مهره ها تشکیل می دهند . یکی از گروه های بی مهره ، خارتنان  یا  خار پوستان هستند. این گروه همگی آبزی هستند و اکثراً در کف دریا زندگی می کنند  .  در ضمن اسکلتی آهکی دارند و ممکن است روی پوست شان تیغه های خار مانند وجود داشته باشد  .         خار  پوستان خود شامل تقسیماتی هستند که عبارتند از : لاله وشان ، خیار سانان ، خار داران ، مار سانان و ستاره سانان.

ستاره دریایی بهترین نمونه از ستاره سانان است. بدن این جانور شامل یک صفحه ی مرکزی و پنج بازو است که با کمک آن ها صدف های دو کفّه ای را باز کرده و تن نرم درونشان را می خورد. در ضمن شکل بدنش ، دارای تقارن شعاعی است و به همین خاطر موجودی کم تحرّک ، ساکن و بدون سر می باشد.

اوّلین سوراخی که در بدن ستاره ی دریایی تشکیل می شود ، حفره ی گوارشی  و سوراخ دوّم دهان می باشد.

ستاره دریایی در هر بازو یک جفت دارد که تخم تولید می کنند. رشد تخم ، تولید کرمک یا لاروی شناگر و آزاد می کند. یعنی  ستاره  دریایی مثل              همه ی خارتنان برای رشد ، دگر دیسی انجام می دهد  .بعضی  از  انواع  ستاره ی  دریایی  برای  تولید مثل خود یکی از  بازوانشان  را  با زدن  به     صخره های دریایی مخصوصاً از خود جدا می کنند تا آن بازو بدنی جدید برای خود بسازد و ستاره ی جدیدی تولید شود. از طرفی چون بدن خارتنان قدرت ترمیم بسیار بالایی دارد ، با قطع یک بازو ، آن قسمت بازسازی می شود.

در بدن ستاره دریایی ، دستگاه گردش آب وجود دارد ، که در امر حرکت و تغذیه ی او نقش دارد . این دستگاه به وسیله ی صفحه ای آبکشی ، با آب اطراف در ارتباط است. یک راه ویژه ، آب را ازاین صفحه به راه حلقوی داخل بدن و بعد به پنج راه شعاعی داخل پنج بازو می برد. پاها ی داخل بازوها با گرفتن آب به حرکت در می آیند. دستگاه گردش آب ، وظیفه ی دستگاه تنفّس و  همین طور دستگاه دفع را نیز انجام می دهد. در ضمن ستاره ی دریایی ، دستگاه گردش خون ، دستگاه عصبی و دستگاه گوارش را هم دارد.



یک شنبه 8 ارديبهشت 1392برچسب:, :: 18:50 ::  نويسنده : آیدین موسوی-محمّد شیبانی-شایان فرقانی